Přeskočit na obsah

Výsledky jednání se zaměstnavatelem 26.4.2023

  • od

Na začátku jednání nás paní ředitelka krátce seznámila s výsledky hospodaření za poslední měsíce. Zmínila se také o plánovaných odměnách pro zaměstnance. Všichni zaměstnanci by měli dostat odměny ve výplatě za červen nebo červenec.

Se zaměstnavatelem jsme projednali všechny body, o jejichž řešení jsme předem požádali a přednesli jsme další dva dotazy zaměstnanců.

  1. Vyplňování dovolenek.

Podle § 217 ZP.

Určenou dobu čerpání dovolené je zaměstnavatel povinen písemně oznámit zaměstnanci alespoň 14 dní předem, pokud se nedohodne se zaměstnancem na kratší době.

Dle domluvy se zaměstnavatelem bude vypisování dovolenek probíhat v souladu se Zákoníkem práce. Zaměstnanec si s předstihem dovolenku vyplní a předloží ke schválení přímému nadřízenému (např. staniční sestra).

2. Volno za svátek.

Podle § 135 ZP.

odst. 2Za práci ve svátek poskytne zaměstnavatel zaměstnanci náhradní volno v rozsahu práce konané ve svátek, a to nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po výkonu práce ve svátek nebo jinak dohodnuté době. Za dobu čerpání náhradního volna se plat nekrátí.

odst. 3 – Zaměstnavatel se může se zaměstnancem dohodnout na poskytnutí příplatku ve výši průměrného výdělku za hodinu práce ve svátek místo náhradního volna.

Na spodní části výkazu práce jsou nově dvě kolonky: chci volno za svátek – chci příplatek za svátek. Stačí zaškrtnout tu kolonku, která Vám vyhovuje. Volno za odpracovaný svátek si zaměstnanec musí vybrat nejpozději do konce třetího měsíce následujícího po výkonu práce ve svátek nebo jinak dohodnuté době.

3. Předávání služby sester

Podle § 78 ZP.

odst.1 a – pracovní dobou se rozumí doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci, a doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele.

Paní ředitelka tuto problematiku projednala se všemi řediteli zařízení SOL Trutnov a společně došli k závěru, že není nutné ústní předávání služby nad rámec pracovní doby.

Dostali jsme na výběr ze tří možných řešení: 

a)  Vše zůstane beze změn.

b) V nutných případech např. resuscitace, …- si sestra může do poznámek vykázat čas, který stráví v práci navíc jako přesčas.

c) Zaměstnavatel navýší čas přestávky v práci o 5 min na 35 min, a tak docílí toho, aby se směny překrývaly.

Po důkladném zamyšlení jsme vybrali za b). Do této doby si sestry nemohly vykazovat žádné přesčasy z těchto důvodů. Pokud po pracovní době musely zůstat a např. resuscitovat nebo vypisovat              tzv“ Mimořádné události“ dělaly to již ve svém volném čase bez nároku na odměnu. Mnohdy zůstávaly i 30–40 min.

Stanovisko zaměstnavatele:

Služby jsou předávány obecně písemně – RÚ používá systém HINZ, kde je jasná dokumentace k předávání informací ohledně stavu pacientů s barevným značením s tzv. barevných jezdců. Ve většině případů vzhledem k charakteru našeho zařízení – následné lůžkové péče – není důvod k ústnímu předávání služby nad rámec pracovní doby. Pokud nastane výjimečná situace, která si vyžádá i ústní předání, vykáže přesný čas konce pracovní doby z důvodu ústního předání přicházející směně na výkazu práce (v tzv. poznámce). Schvaluje příslušná staniční sestra, případně sloužící lékař. (viz Zápis z jednání se 26.4.2023).

Dále jsme přednesli zaměstnavateli dva dotazy od zaměstnanců:

  1. Uzamykání kol zaměstnanců.

Nedávno se na nás obrátili někteří zaměstnanci s prosbou, zda bychom mohli zaměstnavatele požádat o vyřešení problému s odkládáním kol. Měli by zájem o chráněné stání pro kola (klece nebo kolárna). Tuto prosbu jsme přednesli a byli jsme ujištěni, že se zaměstnavatel nad celou záležitostí zamyslí.

2. Možnost čerpání dotované stravy.

Zaměstnanci nám kladli dotazy, které jídlo mohou čerpat jako dotované při odpolední směně.

Zeptali jsme se proto zaměstnavatele. Paní ředitelka nám vysvětlila, že odpolední služby u nás nikdo nemá. Zaměstnanci zde pracují v jednosměnném provozu s nepravidelnou pracovní dobou (sanitářky, sanitáři, zaměstnanci kuchyně). Po tomto vysvětlení jsme se dotázali, zda mohou tito zaměstnanci jako dotované jídlo čerpat oběd? Odpověď paní ředitelky byla – „ano, za podmínek daných vnitřním předpisem“.

 Děkujeme.

Stanovisko zaměstnavatele:

Od 1.5.2023 zaměstnanci pracující v jednosměnném provozu s nepravidelnou pracovní dobou v RÚ mohou čerpat dotovanou stravu ve dni směny dle výběru – buď oběd nebo večeře. Jedná se vždy o jedno jídlo denně – při pracovním výkonu, při splnění podmínek odpracování nejméně 3 hod v daný den a podmínek vnitřního předpisu RÚ. (viz Zápis z jednání 26.4.2023)

Zdravotnické odbory zaslaly zaměstnavateli také jeden podnět k jednání:

Poskytnutí jednoho dne placeného volna pro rodiče prvňáčků v první školní den. Bohužel nás s tímto bodem podrobně neseznámily a neposlaly nám žádné informace o svém požadavku. Naopak nám v emailu sdělily, že žádný podnět k jednání neposílaly. To považujeme za velkou škodu, protože v tomto bodu se jedná o kolektivní vyjednávání a tam musí odborové organizace vystupovat ve shodě.

Přesto se nám tento bod jeví jako dobrý benefit pro zaměstnance a při podzimním kolektivním vyjednávání ho podpoříme, pokud ho zdravotnické odbory ještě budou chtít do vyjednávání zařadit.

Stanovisko zaměstnavatele:

Návrh do příštího vyjednávání kolektivní smlouvy: jeden den neplaceného volna pro rodiče dětí nastupujících do 1. tříd na první školní den. (viz Zápis z jednání 26.4.2023).

Děkujeme všem zúčastněným za klidné, konstruktivní jednání. Děkujeme také všem zaměstnancům, kteří nám dali důvěru a klidně vyčkávali výsledku jednání. Vaší podpory a důvěry.si velice vážíme.

A.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *